Wanneer je aan webdesign denkt dan zal de huisstijl een van de eerste onderdelen zijn die bij je te binnen schiet. De huisstijl van het bedrijf zal dan ook echt een ontzettend belangrijke rol spelen als het aankomt op het volledige design. Toch zien we dat hier nog altijd een hoop onduidelijkheid over bestaat. Veel ondernemers weten niet precies wat het belang van de huisstijl eigenlijk is voor het bedrijf. Om je hier wat meer over te laten zien hebben we besloten om de belangrijkste informatie in dit artikel voor je onder elkaar te zetten. Door dit goed door te nemen weet je zeker waarom ook jouw onderneming zo snel mogelijk over een goede huisstijl dient te beschikken!
Wat houdt de huisstijl eigenlijk in?
Voordat we ingaan op de voordelen van een goede huisstijl is het noodzakelijk om eerst even te kijken naar wat de huisstijl precies inhoudt. De huisstijl omvat alle visuele aspecten en ontwerpelementen van een bedrijf. Hoewel logo-ontwerp onder de huisstijl valt, reikt de term veel verder dan dit visuele icoon. Het omvat dan ook echt alles. Van het briefpapier wat je gebruikt tot aan je pagina’s op social media. Alle visuele aspecten die echt staan voor jouw bedrijf zullen vallen onder het begrip huisstijl. Dit maakt het dan ook gelijk zo’n lastig onderdeel voor veel bedrijven. Om ervoor te zorgen dat jouw huisstijl aan alle mogelijke eisen voldoet is het handig om hiervoor een expert in te schakelen.
Wanner een huisstijl consequent wordt geïmplementeerd, helpt dit om een merk te creëren dat direct herkenbaar is en wat ook echt herinnerd wordt door een publiek. Door ervoor te zorgen dat een consistente look en feel wordt ervaren op alle verschillende kanalen, bevindt je je in de sterkst mogelijke positie om invloed uit te oefenen op de manier waarop je merk door klanten wordt geïnterpreteerd. Het helpt je om de controle te vergroten over je merkimago.
De voordelen van een professionele huisstijl
Nu je meer weet over wat een huisstijl is en wat het eigenlijk inhoudt is het van belang om te kijken naar de belangrijkste voordelen die een goede huisstijl met zich mee weet te brengen. Om het net even wat makkelijker voor je te maken hebben we de grootste voordelen hieronder voor je op een rijtje gezet. Dit geeft je meer inzicht in wat je te wachten staat.
Je laat zien dat je professioneel bent
Een van de belangrijkste voordelen van het hebben van een goede huisstijl is het feit dat je laat zien dat je professioneel bent. De klant wil alleen zaken met je doen wanneer hij of zij een goed gevoel heeft bij je bedrijf. Er is nagenoeg niets zo slecht voor de uitstraling en betrouwbaarheid van het bedrijf als een ondermaatse huisstijl. Beschikt jouw bedrijf over een slechte huisstijl dan is de kans groot dat de klant een slecht gevoel krijgt bij je bedrijf. Alleen door middel van een professionele huisstijl ben je in staat om te laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is en dat je een goede kwaliteit weet te leveren. Want zeg nou zelf, zou jij wel zaken doen met een bedrijf waarvan de huisstijl er niet bepaald professioneel uitziet.
Je kan laten zien wat de bedrijfscultuur is
Ieder bedrijf heeft een bepaalde bedrijfscultuur. De bedrijfscultuur is altijd afhankelijk van de waarden en normen die er binnen het bedrijf heersen. Door middel van de huisstijl ben je in staat om te laten zien wat de bedrijfscultuur is die binnen het bedrijf heerst. Als je een bedrijf als Instagram pakt dan zie je duidelijk dat het een bedrijf is wat zich richt op de jongere generatie. Door de felle kleuren, het strakke design en de ronde knoppen krijgt het gelijk een jeugdige uitstraling. Dit is heel anders dan bij een bedrijf als A Vogel, een farmaceutisch bedrijf wat juist de focus legt op ouderen.
Je zorgt ervoor dat je makkelijker wordt herkend
Zoals we al kort hebben aangestipt kan een goede huisstijl ervoor zorgen dat je nog beter wordt herkend door de klant. Je hoeft maar naar de menukaart van de Mac Donalds te kijken om te zien bij welke fastfood keten je zit. Dit geldt ook voor bekende bedrijven als Coca Cola of Snapchat. Met een blik op de huisstijl zal de klant herinnerd worden aan jouw bedrijf. Wanneer de klant op een later moment weer in aanraking komt met de betreffende huisstijl zal er gelijk gedacht worden aan jouw bedrijf. Dit kan je het beste doen door een opvallende huisstijl te kiezen. Niet voor niets dat bekende kleuren als geel en rood worden gebruikt om de aandacht van de mensen te trekken.
Je staat een stapje voor op je concurrenten
Het is noodzakelijk om altijd een stap voor te zijn op je concurrenten. Wanneer je de klant immers niet naar je bedrijf weet te lokken is de kans groot dat hij of zij naar een ander zal gaan. Door de juiste huisstijl laat je zien welke onderscheidende eigenschappen je hebt ten opzichte van het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om de klant binnen te halen. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je laat zien wat je duidelijk onderscheid van de ander. Het is namelijk niet de bedoeling dat jouw klanten de huisstijl van jouw bedrijf door de war halen met de concurrent. Dit is dan ook de reden dat concurrenten als Domino Pizza en New York Pizza er nadrukkelijk voor hebben gekozen om andere kleuren te gebruiken.
Er zijn dus meer dan genoeg voordelen die je zult ondervinden wanneer je jouw bedrijf voorziet van een goede huisstijl. Belangrijk om te weten is dat een huisstijl altijd in combinatie met andere aspecten moet worden opgezet. Een slecht logo of een verkeerde doelgroep kan nu eenmaal niet worden rechtgetrokken met een goede huisstijl. Het draait altijd om het creëren van de juiste balans.
Een geheel met het je merkidentiteit
Wist je dat je huisstijl ook nog eens kan zorgen voor een sterkere merkidentiteit? Als de huisstijl de fysieke uitstraling van je bedrijf is, dan is merkidentiteit de manier waarop het bedrijf het merk wil laten zien. Dit kan een gevoel van persoonlijkheid of waarden bevatten. Daarnaast kan deze identiteit bepaalde kenmerken en voordelen laten zien die jouw producten te bieden hebben. Het is het vermelden waard dat de merkidentiteit zich natuurlijk leent voor het integreren van de cultuur, doelen en doelstellingen van het bedrijf. Zo staat bijvoorbeeld Google voor een levendige en innovatieve cultuur. Dit is goed terug te zien in de huisstijl van het bedrijf.
Het merkimago is hoe de klant je merk daadwerkelijk waarneemt en interpreteert. Het hoeft niet per se hetzelfde te zijn als de merkidentiteit. Een klant kan het logo van een merk herkennen, dit kan direct een gevoel van vertrouwen oproepen. Een goed voorbeeld is Coca Cola. Je ziet het logo en je weet gelijk dat je een goed product krijgt. Consistentie in je huisstijl is essentieel omdat het de merkidentiteit versterkt op elk moment dat de klant in aanraking komt met je merk. Het is dus belangrijk om rekening te houden met alle belangrijke factoren voor het ontwikkelen van deze huisstijl.
Dé investering voor het bedrijf
Veel bedrijven ontwikkelen een eigen huisstijl om vertrouwen op te bouwen en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Een organisatie is vaak afhankelijk van de steun van bureaus om de huisstijlstrategie op de meest optimale manier te kunnen implementeren. Een duidelijke identiteit helpt bij het vergroten van de merkimpact en de naamsbekendheid in de markt. Daarnaast fungeert de huisstijl naast een uniforme merkidentiteit om de betrokkenheid bij het bedrijf te versterken. Dit bevordert op zijn beurt een grotere loyaliteit bij zowel medewerkers als consumenten.
Zo kan een unieke huisstijl bijdragen aan de lancering van nieuwe bedrijfsproducten. Een goede huisstijl kan de kosten van het bedrijf in het algemeen en de reclamekosten in het bijzonder aanzienlijk verlagen. Een bedrijfsidentiteit is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsimago. Binnen het bedrijf zorgt het ervoor dat het personeel zich gedraagt volgens een bepaalde set van waarden die het doel van het bedrijf weerspiegelen en illustreren. En in bredere zin is de bedrijfsidentiteit ook een hoeksteen van een positieve bedrijfscultuur.
Kies jij voor een nieuwe huisstijl?
Zonder een goede huisstijl is het dus nagenoeg onmogelijk om te zorgen voor een geheel. Dit maakt het laten ontwikkelen van een professionele huisstijl dan ook echt dé investering om te maken voor jouw bedrijf. Door de vele voordelen ben je middels een huisstijl in staat om altijd weer een stap voor te blijven op jouw concurrenten. Nog meer te weten komen over het implementeren van goede tactieken om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen? Blijf dan zeker even hangen op onze site. Er komen namelijk nog veel meer artikelen die je zeker een door keer zou moeten nemen!