Merkherkenning en merkidentiteit kunnen ontzettend veel voor je bedrijf betekenen, het kan je succes voor een groot deel bepalen. Als je het goed levert het heel veel op, als je het niet goed doet laat je veel liggen. Merkherkenning zorgt er namelijk voor dat mensen je bedrijf (her)kennen en eraan herinnerd worden. Dit kan worden bereikt door woorden, beelden of kleuren. Iedereen kent bijvoorbeeld Coolblue, door de kleuren, de pakketjes als je iets besteld en de grappige teksten op die dozen. Maar hoe creëer je nou eigenlijk merkherkenning? Daar gaan we hieronder naar kijken.
Een sterke merkidentiteit is essentieel
Zoals we al even hebben aangeven kan een merkidentiteit twee kanten opwerken. Een goede merkidentiteit kan je bedrijf veel opleveren, een slechte kan je bedrijf in slechte gevallen veel schade berokkenen. Een merkidentiteit gaat veel verder dan een logo, lettertype of kleur. Uiteraard is dit een onderdeel ervan, maar het gaat ook vooral om een gevoel dat je uitstraalt. Je wilt relevantie, autoriteit en vertrouwen oproepen bij de klanten. Dit is een proces wat lang duurt en continu bijgestuurd moet worden. Hierbij heb je een aantal zaken die je zou moeten doen, en zeker ook een aantal zaken die je juist niet zou moeten doen. Hieronder hebben we daarom een aantal do’s en een aantal don'ts.
Do’s
Focus op je kernwaarden
Het is belangrijk om je merkidentiteit te baseren op je kernwaarden. Je moet hierbij allereerst dus weten wat die waarde is of wat die waarden zijn. Wat maakt je bedrijf uniek? Wat zijn mijn belangrijkste waardes? Door dit goed in kaart te brengen ontstaat eigenlijk in grote lijnen al een merkidentiteit. Aan de hand daarvan kun je grafische dingen ontwerpen en bepalen, communicatie inzetten en op die manier je identiteit uitdragen. Probeer de verwachtingen van je (potentiële) klanten vervolgens te overtreffen en het vertrouwen op die manier maximaal te maken, net als de loyaliteit. De service zal hierdoor altijd goed en persoonlijk aanvoelen, waardoor klanten het gevoel hebben dat je op de eerste plek staat. Dat is altijd belangrijk, de klant is natuurlijk koning. Deze waarden moeten daarom ook altijd centraal staan bij je merkidentiteit.
Blijf flexibel
Een goede merkidentiteit draait om focus, relevantie en consistentie. Alleen met die zaken red je het echter niet. Je moet ook flexibel blijven, om in te spelen op ontwikkelingen en mee te kunnen bewegen met de markt. Hierbij moet je uiteraard wel altijd de kernwaarden in gedachten houden. Weet wat je niet moet veranderen, maar wees niet bang om bepaalde zaken juist wel te veranderen. Coolblue is bijvoorbeeld altijd in staat om hun merk te combineren met actuele zaken en momenten. Wat ze ook doen, het voelt altijd als Coolblue. Dat is een heel goed voorbeeld van hoe het in onze ogen moet.
Focus niet alleen op cijfers, denk ook aan de emotie
Met de focus op het internet van tegenwoordig is vrijwel alles in cijfers te vangen. Ook marketing en sales, en zelfs merkidentiteit kunnen cijfermatig in kaart worden gebracht. Dit is superhandig en je zou hier ook zeker gebruik van moeten maken, maar het zegt niet altijd alles. Het is een richting maar cijfers zijn niet iets om volledig op te vertrouwen. We komen dan weer terug op emotie, op gevoel. Probeer altijd te denken als de klant. Hoe zouden zij dit vinden? Hoe zou ik het zelf als klant vinden? Wees ook niet bang om dit te vragen.
Dont’s
Te veel en vaak veranderen
Verandering en meebewegen met de markt en ontwikkelingen is goed. Je kunt er echter ook de plank volledig mee misslaan. Herkenning is waar een merkidentiteit om draait. Het is de pijler van een succesvolle identiteit. Als je merkherkenning goed zit zal dit ook alle marketing en communicatie makkelijker maken. Dit scheelt je als bedrijf of ondernemer ook meten heel veel geld. Wanneer je vaak en veel verandert resulteert in een mindere merkherkenning, en daarmee in verlies van resultaat. Hierdoor neemt de herkenbaarheid van je merk af en wordt je marketing en communicatie duurder. Wees dus niet bang om te veranderen, maar overdrijf het niet. Blijf altijd bij jezelf en je kernwaarden.
Te veel trends volgen
Dit is natuurlijk een beetje in lijn met bovenstaande don’t. Het kan heel handig zijn om trends te gebruiken om op in te spelen. Je mag als merk ook best een statement maken. Nike zet zich in voor gelijkheid en tegen racisme en dat wordt over het algemeen gewaardeerd, bovendien zal het merk iedereen die het niet waardeert ook liever niet met Nike associëren. Als je een trend of actualiteit echter gebruikt voor commerciële doeleinden zullen klanten dit door hebben. Inspelen op trends kan heel handig zijn, inspelen op de verkeerde trends kan veel verlies betekenen. Het respect en de geloofwaardigheid wordt hierdoor aangetast. Kies dus heel zorgvuldig de trends uit, spring niet overal op in en wees consequent.
Wacht ook weer niet te lang met veranderen
Je moet niet te veel veranderen, zo zeiden we al. Alles om je heen verandert echter constant. Je klanten, de markt, mensen en zelfs de hele wereld blijft geen dag hetzelfde. Je moet daarin wel meebewegen, in alles. Dat betekent dat ook je merkidentiteit soms veranderd moet worden, of op zijn minst een beetje aangepast. Dit kan gaan om het uiterlijk van je communicatie, het logo of om de inhoud. Wanneer je hier te lang mee wacht ben je te laat en zal de connectie met je doelgroep verdwijnen. Dit is vervolgens heel lastig weer goed te maken. Houd daarom continu de ontwikkelingen in de gaten en speel hier zo nodig tijdig op in.
Branding en huisstijl zijn ontzettend belangrijk
Een onderdeel van je branding is natuurlijk de huisstijl. Dit gaat om je toon, maar ook om zaken als logo, lettertype en uiterlijke communicatie. Het gaat om de website, social media kanalen, nieuwsbrieven, flyers en alles wat je maar kan bedenken. Het is belangrijk dat je merkidentiteit hierin goed wordt doorgevoerd. Wees daarbij consequent, het moet voelen als een geheel en alles moet herkenbaar zijn. Een brandboek is hierbij heel handig. Zo’n boek helpt je om consequent de juiste dingen door te voeren en een goede merkidentiteit te creëren en te behouden. Wij kunnen je hiermee helpen, vraag een adviesgesprek aan en ontdek de mogelijkheden!