Waarom een website zo belangrijk is

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
4
minuten
27 januari 2021
Waarom een website vandaag de dag belangrijk is

We kunnen ons het bijna niet voorstellen, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die nog geen eigen website hebben. Dat kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld bedrijven die niet weten hoe ze een website moeten maken. Of ondernemers die het nut niet zien van een eigen website. Toch heeft een website zoveel voordelen dat men eigenlijk vandaag de dag niet meer zonder een website kan. Vooral omdat de concurrentie meestal wel deze stap zet en daardoor een stapje hoger op de ladder van de vindbaarheid komt en die potentiële klant dus misschien ook kiest voor dit bedrijf.

Maar dit is niet het enige voordeel van een website hebben, er zijn er nog veel meer.
Iedereen wil toch graag iemand in dienst hebben die 24/7 voor het bedrijf klaar staat? Die altijd de juiste informatie verstrekt en die potentiële klanten ook nog eens 24/7 helpt bij het maken van hun keuze. Die perfecte 24/7 medewerker bestaat niet, maar dat is wel precies wat een website doet. Een website is namelijk niet alleen een middel om te verkopen, maar ook om te informeren. Dat kunnen bijvoorbeeld slechts de contactgegevens zijn, maar ook een uitgebreide uitleg over de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt is mogelijk.

De voordelen van een website

Een website is dus een uitstekend middel om (meer) te verkopen en te informeren. Terwijl het veel minder tijd kost. Natuurlijk gaat er niets boven een persoonlijk contact, maar via de website kan de potentiële klant al vooraf flink geïnformeerd worden én op ieder tijdstip dat het de klant uitkomt. De klant hoeft niet te wachten tot de winkel open is of te wachten op de openingstijden van het kantoor. De klant kan zelfs bij wijze van spreken midden in de nacht zich laten informeren over het product of de dienst. Via de website kan de ondernemer de klant altijd wijzen op de mogelijkheid om persoonlijk bepaalde zaken vrijblijvend toe te lichten. Maar de eerste stap is dan wel al gezet. De website heeft dan het eerste deel van het klantcontact op zich genomen.

Door de juiste content op de website te plaatsen kan de ondernemer inspelen op het zoekgedrag van potentiële klanten. Door bepaalde woorden in de tekst te verwerken is de kans groot dat degene die zoekt op deze woorden via de zoekmachines ook bij die betreffende website uitkomt. Dit verhoogt de SEO-waarde. Dat betekent dus dat de ondernemer niet op zoek hoeft naar de klant, maar dat de klant zoekt naar de ondernemer. Zorg dat op de website ook altijd duidelijk de contactgegevens vermeldt staan. Ook via welke kanalen de klant het bedrijf kan bereiken, met bijvoorbeeld linkjes naar Facebook, Instagram, een contactformulier of iets anders. Bijna niemand kijkt tegenwoordig nog in het telefoonboek of in de Gouden Gids, maar zoekt op het internet naar contactmogelijkheden van een bedrijf. Dus de website is voor de potentiële klant ook hét kanaal om gevonden te worden en om contact op te kunnen nemen.

Waarom een website analytics
Verhoog je positie in google en houdt het bij met Google Analytics

Een communicatiemiddel en een verkoopkanaal

Een website is een uitstekend communicatiemiddel voor potentiele klanten, maar ook voor bestaande klanten. Potentiele klanten moeten het bedrijf via het internet kunnen vinden en bestaande klanten hebben vaak behoefte aan meer informatie. Een website kan zo ingedeeld worden dat er bijvoorbeeld op speciale pagina’s dieper wordt ingegaan op relevante informatie over het bedrijf en zijn producten en/of diensten. Via de website kunnen filmpjes of foto’s vertoond worden over de producten en/of diensten, iets wat zeker aanspreekt. De website kan een uitstekend informatiepunt zijn en er kan zelfs een speciale omgeving voor de vaste klant worden ingebouwd.

Waarom een website communicatie
Communicatie via je website kan op veel verschillende manieren. Door mensen jou te laten mailen of een contact formulier op je website te zetten.

E-commerce groeit nog steeds

Als een bedrijf niet door de concurrentie voorbijgelopen wil worden, dan is er een website nodig. De ontwikkeling van het internet is de laatste jaren zo hard gegaan en vele concurrenten hebben deze trends gevolgd. Er wordt ook steeds meer besteld in webshops via het internet. Zeker in tijden zoals tijdens de corona-crisis. Tijdens de lock down was het voor veel bedrijven niet mogelijk om omzet te genereren terwijl bedrijven die via internet hun producten of diensten verkochten vaak de stroom van bestellingen nauwelijks aankonden. Ook hier weer blijkt dus weer dat een website 24/7 mogelijkheden heeft. De E-commerce groeit nog steeds, ieder jaar kopen weer meer consumenten online.

Alle resultaten van een website zijn eventueel meetbaar. Er kan bijvoorbeeld precies gezien worden welke pagina’s goed bekeken worden en hoe lang men op de website verblijft. Ook geven de statistieken aan hoeveel bezoekers de website heeft en uit welke regio ze komen. Zo krijgt de ondernemer ook nog eens inzicht in zijn (potentiële) klantenbestand en kan eventueel de bedrijfsvoering of de website hierop aanpassen.

Waarom een website E-commerce
Krijg inzichten in je business en zie direct hoeveel bezoekers jij hebt.

Een goede website hoeft niet duur te zijn

De kosten voor een website hoeven niet torenhoog te zijn. Het is maar net wat de website allemaal moet kunnen bieden. Gaat het alleen om informatie aanbieden of moet er een hele webwinkel aan vast zitten? Een deskundige kan samen met de ondernemer kijken wat de perfecte oplossing voor het bedrijf is. Daarbij kan een deskundige ook zorgen dat de website ook echt het visitekaartje van het bedrijf wordt. Het liefst natuurlijk ook nog in de eigen huisstijl. Tenslotte moet de website wel een goed werkend communicatiemiddel zijn wat effectief is voor de onderneming. Het is dan ook belangrijk dat de website een professionele uitstraling heeft. Daarbij moet hij af en toe vernieuwd worden en tussentijds misschien ook nog geüpdatet met nieuwe informatie. Een slechte of verouderde website is geen goede reclame.

Informeer eens vrijblijvend naar de mogelijkheden

Tegenwoordig is er zoveel mogelijk met een website, informeer eens vrijblijvend naar de mogelijkheden bij een deskundige. Als zelfstandig ondernemer kan een website veel profijt bieden en een goede website hoeft niet duur te zijn. Ook een voordelige website zorgt dat het bedrijf online 24/7 aanwezig is en dus altijd gevonden kan worden. Daarbij kan er met het hebben van een website weer op andere kosten bespaard worden. Het bereik van een website kan bijvoorbeeld veel groter zijn dan een dure flyer die opgestuurd moet bezorgd moet worden. Een andere optie is het regelmatig opstellen van een nieuwsbrief via de website. Bijvoorbeeld met de nieuwste aanbiedingen of het laatste nieuws. Er kan dan zelfs worden gezien hoe vaak de nieuwsbrief wordt gelezen of wanneer er helemaal niet naar gekeken wordt. Dat blijft met de flyer in de brievenbus altijd nog maar de vraag. Ook kan een website tijdbesparend werken. Waar anders de klantenservice dagelijks bezig is met het beantwoorden van telefoontjes of e-mails, kan er nu informatie op de website geplaatst worden waardoor de klant al voldoende geïnformeerd wordt.

Met zoveel mogelijkheden en voordelen, is het zonde om deze kans te laten lopen door geen website te hebben. Het is dus de moeite waard om er eens over na te denken wat een website jouw onderneming kan bieden. Laat je hierbij begeleiden door een deskundige, zij weten precies hoe ze het optimale resultaat kunnen behalen.

Neem contact op voor meer informatie

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis strategie gesprek

Meer uit je website halen?

Levert je website niks op?
Kom vandaag nog in gesprek met een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.