Reclames zijn overal terug te vinden, in onze mailbox, op televisie en op social media. Dit zijn niet zomaar beelden en spotjes van aangeboden producten, ze zijn nauwkeurig afgestemd op de ontvanger. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van kleuren worden we onbewust gestimuleerd om op een bepaalde manier te denken. Ook voor jouw merk kan de juiste kleur heel veel doen om klanten over de streep te trekken.
Op welke manier kunnen kleuren jouw merk positief stimuleren en in beeld brengen? Welke kleur past het beste bij wat jij wilt uitstralen en hoe pak je dit aan?
Wat is het belang van een kleur voor een merk?
Een kleur kan onbewust veel betekenen voor een merk. Bij een kleur vormen we namelijk gelijk een associatie. Op deze manier werken veel zaken uit het dagelijks leven op ons in. Rood associëren we bijvoorbeeld met stoppen of fout en groen met goed. Bij merken kan de kleur ook uitstraling versterken en gevoelens oproepen.
Op het gebied van merkidentiteit is het belangrijk de juiste kleur aan jouw kernwaarden te koppelen. Bij het zien van jouw merk moet de potentiële klant gelijk een idee hebben en deze kleur moet overal terugkomen, zoals op het logo, visitekaartje en in online uitingen. Door deze link te leggen creëer je merkherkenning.
Uit onderzoek is gebleken dat visuele kenmerken voor 93% het koopgedrag van consumenten bepaald. Ook verhoogt het gebruik van kleuren de naamsbekendheid met wel 80%. Een kleur kiezen voor jouw merk moet op basis van gevoel, maar het doel van jouw bedrijf moet er ook op aansluiten. Alleen opvallen is niet genoeg.
Zo kies je welke kleur het beste bij je merkt past.
Er zijn veel kleuren die gekoppeld kunnen worden aan een bepaalde waarde. Al deze kleuren kunnen op een andere manieren bijdragen aan de huisstijl van jouw merk. Welke kleur past bij welke kernwaarden?
Blauw
- Associatie met: Betrouwbaarheid, openheid, veiligheid en verantwoordelijkheid.
- Bekende voorbeelden: Facebook, HP en Oral B.
Blauw staat voor intellectualiteit, waardoor bijvoorbeeld veel universiteiten deze kleur in hun uitstraling hebben opgenomen. Daarnaast straalt het ook betrouwbaarheid, effectiviteit en oprechtheid uit. Dit is belangrijk wanneer jouw merk het vertrouwen van de klant moet winnen, zoals bij nieuwe technologie op een onbekend terrein.
Blauw associeert men ook met communicatie, logica en kalmte en heeft een duidelijk mentaal effect op mensen. Donkerblauw stimuleert het heldere denken en lichtblauw is juist gericht op de bevordering van concentratie. Deze kleur is ook van veel mensen favoriet, het is universeel en past goed bij andere kleuren. Het wordt het meeste gebruikt door merken met 33%.
"Blauw word het meeste gebruik door merken met 33%"
Bruin
- Associatie met: duurzaam, eenvoudig, natuurlijk en warm.
- Bekende voorbeelden: M&M, Nespresso en UPS.
Bruin straalt de waarden aards, duurzaam en natuurlijk uit. Het is niet gek dat chocolademerken, zoals Dove en M&M, gebruikmaken van de kleur. Ook koffiemerken zetten bruin in, doordat mensen de associatie met een warm gevoel maken. Het staat ook voor betrouwbaarheid en wordt geassocieerd met eerlijkheid. Bruin is een solide kleur dat een gevoel van rust met zich meebrengt.
Door de aardse tint vormt bruin een verband met de natuur. Echter, de kleur is niet voor ieder merk geschikt, want mensen kunnen het ook associëren met modder, wat als vies gezien wordt.
Geel
- Associatie met: energie, geluk, hoop en optimisme.
- Bekende voorbeelden: Ikea, Jumbo, Nikon en Shell.
Denk je aan een jeugdige, optimistische kleur die gelijk de aandacht trekt, dan denk je aan geel. Deze kleur staat voor creativiteit, vriendelijkheid en zelfvertrouwen en stimuleert emoties. Hierdoor is geel een psychologisch sterke kleur die snel een krachtig gevoel bij mensen oproept. Het verwijst immers naar de stimulerende zon aan de hemel. Van alle merken wordt geel of goud in 13% van de gevallen gebruikt. Het wordt vooral veel gebruikt op het gebied van energie, huishouden en voedsel.
Daarentegen kan bij overmatig gebruik ervan een tegenovergesteld effect optreden. In dit geval zorgt het voor bezorgdheid en ongerustheid.
Groen
- Associatie met: evenwicht, gezondheid, rust en stabiliteit.
- Bekende voorbeelden: Animal Planet, Landrover, Starbucks en Tropicana.
Groen verwijst naar balans, herstel en verfrissing. We denken bij groen snel aan het milieu en gezondheid en het feit dat dingen in evenwicht moeten zijn. Vanwege deze reden wordt de kleur ook veel gebruikt door milieuvriendelijke organisaties en wanneer merken rust en vrede moeten uitstralen. Groen is bovenal een ontspannende, positieve kleur.
Het is niet voor niets dat groen in het midden van het kleurenspectrum voorkomt en het makkelijkst door je ogen verwerkt wordt. Binnen het spectrum van groen is er wel veel variatie mogelijk. Diepgroene kleuren kunnen namelijk voor rijkdom staan, terwijl lichtgroen verwijst naar sereniteit.
Oranje
- Associatie met: creativiteit, enthousiasme, plezier en speelsheid.
- Bekende voorbeelden: Amazon, Fanta en Nickelodeon.
Oranje staat voor plezier, passie, warmte en speelsheid, waardoor het ook erg toepasselijk is voor jeugdprogramma's, zoals Nickelodeon. Het wordt ook geassocieerd met eten en fysiek comfort. Het richt zich overigens op onze gedachten, waarbij gevoelens van onderdak en warmte worden gestimuleerd. Oranje is een heldere kleur en combineert de vreugde van geel met de heroïek van rood.
Paars
- Associatie met: luxe, macht, onafhankelijkheid en wijsheid.
- Bekende voorbeelden: Milka, T-mobile en Yahoo.
Paars is een wijze kleur en verwijst naar intellectualiteit, prestige en waardigheid. Het is rustgevend en wordt veel geassocieerd met het spirituele bewustzijn, waarbij denken wordt bevorderd. Paars wordt ook wel in verband gebracht met luxe en het kan ingezet worden om kwaliteit te benadrukken van een product of dienst. Hierdoor wordt de kleur tevens veel gebruikt voor cosmeticabedrijven.
Roze is een afgeleide van paars, maar verwijst naar iets heel anders, namelijk romantiek. Het is een vrouwelijke kleur en staat voor liefde en rust. Het zorgt voor een fysiek effect, maar spoort niet aan tot actie.
Rood
- Associatie met: energie, honger, liefde, passie en woede.
- Bekende voorbeelden: Coca Cola, McDonalds en Nintendo.
Rood wekt heftige emoties op en wordt veel gebruikt, maar liefst 29% van de merken heeft de kleur in zijn uitstraling opgenomen. De kleur wordt direct geassocieerd met energie en passie, waardoor het passend is voor merken zoals Coca Cola en McDonalds.
Ook wordt de kleur veel gebruikt in combinatie met kinderen. Dit komt doordat het een erg fysieke kleur is, het doet de hartslag versnellen en duidt op urgentie. Rood heeft ook een optisch effect, het lijkt namelijk dichterbij te zijn dan het daadwerkelijk is, waardoor het onze aandacht trekt.
Wit
- Associatie met: eenvoud, hygiëne, puurheid en zuiverheid.
- Bekende voorbeelden: Apple en Lacoste.
Met een duidelijke reden dragen dokters en tandartsen witte, lange jassen, vanwege zijn hygiënische, zuivere uitstraling. Wit associeert men met efficiëntie, ruimte en verfijning. Muren zijn dan ook vaak wit en het zorgt ervoor dat websites er fris en verzorgd uitzien.
Zwart
- Associatie met: autoriteit, klassiek, tijdloos en waarde.
- Bekende voorbeelden: BBC, Nike en Coco Chanel.
Bij zwart denk je gelijk aan een klassiek, wijs en efficiënt merk. Ook vormt het een verband met helderheid en veiligheid. 28% van de merken gebruikt zwart of grijs. Grijs staat hierbij meer voor neutraliteit en te veel van deze kleur kan deprimerend werken.
Een kleur passend aan kernwaarden zorgt voor marktherkenning
De juiste kleur die jouw kernwaarden uitstraalt, is dus erg belangrijk voor marktherkenning. Lees hier meer over op andere blogs. Dit ondersteunt wat jij aanprijst en zorgt voor een associatie met bepaalde gevoelens. Dus, welke kleur past bij jouw merk?