Het hebben van duidelijke kernwaarden binnen je bedrijf zorgt ervoor dat alle werknemers naar dezelfde doelstellingen streven en werken. Deze kernwaarden zijn een vitale ondersteuning voor de organisatie. Ze zijn de pijlers van de bedrijfsvisie en geven mee vorm aan de bedrijfscultuur. Dat is waarom elke beslissing die een organisatie neemt in lijn moet liggen met deze kernwaarden.
"46% van de werkzoekenden geeft aan dat de bedrijfscultuur iets is waarnaar ze kijken bij het zoeken naar een job"
Een bedrijf zonder echte kernwaarden kan eigenlijk niet een organisatie genoemd worden. Hoe kan je goede teams bouwen, een uitstekende klantendienst afleveren en streven naar innovatie als je de kernwaarden van het bedrijf niet hebt gedefinieerd voor je werknemers en ze niet hebt gedeeld met hen?
De kernwaarden geven vorm aan je bedrijfscultuur en hebben een impact op de bedrijfsstrategie. Ze helpen je om een doel te creëren, de cohesie tussen de verschillende teams te verbeteren, en een gevoel van betrokkenheid los te weken op de werkvloer.
Je bedrijfswaarden spelen ook een belangrijke rol in het aantrekken van talent: 46% van de werkzoekenden geeft aan dat de bedrijfscultuur iets is waarnaar ze kijken bij het zoeken naar een job. Ook als werkgever moet je op zoek gaan naar medewerkers die zich kunnen vereenzelvigen met je kernwaarden.
Bedrijfswaarden: definitie en principes
In essentie zijn de kernwaarden van je bedrijf de overtuigingen, filosofie en principes die de motor zijn van je organisatie. Ze hebben een invloed op de werknemerservaring en op de relatie die je ontwikkelt met klanten, partners en aandeelhouders. Deze kernwaarden zijn het DNA van je bedrijf en helpen je om verschillend te zijn van de concurrentie. Daarom kun je geen belangrijke beslissingen nemen zonder ze in het achterhoofd te houden.
Een vloeiend communicatieplan rond waarden en principes is echter niet voldoende. Je moet de kernwaarden echt meenemen in alles wat je doet en het juiste voorbeeld zijn voor je werknemers. Het is de enige manier om vertrouwen op te bouwen binnen je bedrijf. Vraag je werknemers niet om de bedrijfswaarden te respecteren, wanneer je ze niet zelf volgt en integreert in je dagelijkse werk.
Kernwaarden zijn het kloppend hart van je bedrijf
Omdat je kernwaarden reflecteren waar jij en je werknemers voor staan, geven ze aan je medewerkers een soort van verantwoordelijkheid. Elke beslissing die ze maken moet in lijn staan met de waarden die jij aan hen communiceerde. Elk van je werknemers – van de leidinggevenden tot het laagste niveau binnen je bedrijf – worden verantwoordelijk voor deze beslissingen door zichzelf één vraag te stellen: reflecteert deze beslissingen onze bedrijfswaarden?
Maar de kernwaarden van je bedrijf zijn vooral de motor van je organisatie en helpen iedereen bij het bereiken van de doelstellingen die voorop werden gesteld. Ze hebben een impact op alle aspecten van je bedrijf, van het product dat je team ontwikkelt tot de sales- en marketingstrategie, en zelfs op de klantenservice. Bedrijfswaarden helpen bovendien de motivatie van werknemers te verhogen, het moreel te verbeteren, werknemers aan te moedigen, en bieden ze houvast en zekerheid op de werkplek.
Het bepalen van de kernwaarden
Vele (kleinere) bedrijven hebben in het begin – of zelfs helemaal nooit – geen oog voor kernwaarden binnen de organisatie, laat staat dat men ze op papier zet. Vaak ziet men niet het nut en de voordelen ervan en denkt men dat het iets is alleen voor grote multinationals. Iets om gewoon een positief imago te creëren, zonder enige toegevoegde waarde.
Kleinere bedrijven zijn meestal vooral bezig met het binnenhalen van de volgende klant, het verbeteren van een product en feedback verzamelen van bestaande klanten over hoe men het nog beter kan doen. Ze realiseren zich vaak niet dat ze al bepaalde kernwaarden hebben, alleen niet op papier. Deze bedrijfswaarden zijn het resultaat van het dagelijkse werk samen, de verschillende meetings en informele discussies. Hierdoor kun je doeltreffend samenwerken doordat iedereen zelfstandig afgestemde beslissingen kan nemen.
Communicatie met je werknemers
Duidelijke kernwaarden geven je werknemers een leidraad bij hun werk en ook een gevoel van veiligheid. Daardoor is de kans veel groter dat ze de juiste beslissingen nemen, die hen helpen om de visie en het doel van het bedrijf te bereiken.
Bovendien zijn de bedrijfswaarden een morele houvast voor je medewerkers in moeilijke tijden. In een vluchtige omgeving van snelle technologische, ecologische en maatschappelijke veranderingen, zijn ze een broodnodige constante.
Een goede communicatie met de werknemers van je bedrijf speelt een belangrijke rol in het opbouwen van een bedrijfscultuur, het verbeteren van de tevredenheid bij de werknemers en hun betrokkenheid vergroten. Wanneer een werkgever geen duidelijke kernwaarden heeft, is de communicatie met de medewerkers vaak inconsistent en onduidelijk. Dit leidt tot verwarring binnen de organisatie.
Wanneer je communicatie met je medewerkers opgebouwd is rond de bedrijfswaarden, dan geeft dat een boost aan de motivatie en betrokkenheid van de werknemers. Als je goed uitlegt wat deze kernwaarden zijn en waarom je ze gekozen hebt, dan gaan je werknemers de doelstellingen van het bedrijf beter begrijpen en zullen ze harder werken om deze te bereiken. Werknemers met een groot engagement delen de kernwaarden van het bedrijf en geloven er sterk in.
Klanten die begrijpen wat je kernwaarden zijn
Daarnaast is het ook belangrijk dat je klanten begrijpen wat de kernwaarden van je bedrijf zijn. Het helpt je om de identiteit van je merk duidelijker te omlijnen en leert klanten waar je organisatie voor staat. Dit biedt je een competitief voordeel op de markt. Bedenk maar eens: als je erin slaagt om met je klanten een relatie op te bouwen die gebaseerd is op de waarden die je deelt, dan zal dit een sterke relatie zijn die gebouwd is op gemeenschappelijke gedachten en principes.
Om hun boodschappen op elkaar af te stemmen, moeten jouw marketing- en interne communicatieteams een goed begrip hebben van je bedrijfswaarden. Om geloofwaardig over te komen met de interne en externe communicatie consistent zijn. Bedrijven zonder duidelijke kernwaarden worstelen vaak met hun communicatiestrategie.
Voorbeelden van bedrijfswaarden
Tot slot vind je hieronder een lijst met 10 algemeen voorkomende bedrijfswaarden die je misschien op weg kunnen helpen bij het zelf bepalen van je kernwaarden:
- Integriteit
- Eerlijkheid
- Klantenervaring
- Discipline
- Innovatie
- Diversiteit
- Teamwork
- Zelfrespect
- Kwaliteit
- Vertrouwen