Bloggen is een erkende marketingtactiek om meer online zichtbaarheid en verkeer voor bedrijven te creëren. Het kan worden gezien als een marketingtool, net als sociale media en e-mailmarketing, die bedrijven helpt hun online aanwezigheid te vergroten en te versterken.
Meer leads creëren met bloggen op je website
Als het jouw bedrijf lukt om goede content te schrijven die de problemen en uitdagingen van je doelgroep kan beantwoorden, dan zal Google je belonen met een goede ranking en daarmee zullen je blogs traffic genereren. Wist je dat bedrijven die bloggen ruim 67% meer leads creëren dan bedrijven die niet bloggen? En dat ruim 53% van alle inbound-marketingbedrijven bloggen als hun belangrijkste marketingprioriteit beschouwt? Geen wonder dat blogs een van de belangrijkste elementen van een succesvolle inbound marketingstrategie zijn geworden. Ben je nog niet aan de slag gegaan met bloggen, dan is het nu wel de hoogste tijd daarvoor! Overigens kun je van bloggen gemakkelijk een fulltime baan maken en kun je er met hard werken en doorzettingsvermogen geld mee verdienen.
De overgrote meerderheid zoekt kennis op voordat ze een beslissing neemt. Hier kan de blog de tool zijn die je gebruikt om je doelgroep antwoorden te geven. Het is je toegangsbewijs voor de gebruiker en dit is waar je verkeer naar je site genereert. En met een geïmplementeerde content marketingstrategie maak je van de bezoeker een lead. Tegelijkertijd schept het ook vertrouwen bij de bezoeker als het je lukt om content te maken die de ontvanger inspireert en helpt. Je kunt bloggen dan ook als een strategische inspanning gebruiken die zorgt voor aantrekkingskracht en conversie van de bezoeker.
Met bloggen op je website nieuwe bezoekers aantrekken
Wil je meer verkeer naar je website trekken, maar ben je het beu om geld aan advertenties te besteden? Hoe krijg je dan bezoekers? Het korte antwoord is: bloggen, sociale media en zoekmachines. Door meer inhoud op je pagina te maken, geef je Google meer indexeerbare inhoud. Het biedt dus meer mogelijkheden om gevonden te worden via de zoekfunctie. Het is daarom erg belangrijk om veel goede pagina's op je website te hebben. Daarnaast moeten je posts ook relevant en spannend zijn voor je doelgroep. Dat wil zeggen: inhoud die zich leent om te delen op LinkedIn, Twitter, Facebook en waar je ook bent.
Het delen van de 'Over ons'-pagina is vaak minder interessant als een blog over nieuwe contentmarketingstatistieken. Eigenlijk sla je twee vliegen in één klap: je maakt content op je website die organisch verkeer van de zoekmachines kan genereren, maar je krijgt ook content die je kunt delen op social media. Het duurt langer om te ontwerpen dan een korte statusupdate op Facebook, maar in ruil daarvoor is het rendement veel groter en daarom is het uiteindelijk 100% de moeite waard. Bovendien, hoe meer inhoud je maakt, hoe beter je positie in de loop van de tijd zal verbeteren. Zo ervaar je steeds meer waarde van je inspanningen.
Tevreden blog-lezers belonen je met een 'lead'
Vandaag de dag weten klanten vaak al heel goed wat ze willen, voordat ze contact opnemen met bedrijven. Dit is deels toe te schrijven aan de hoeveelheid informatie die beschikbaar is op internet. Gebleken is dat 89% van alle onlineconsumenten een zoekmachine gebruikt bij het winkelen. Ze kunnen dus een grote zoektocht naar informatie uitvoeren zonder een mogelijke verkoper te betrekken. De manier waarop je de aankoopbeslissing van de klant kunt beïnvloeden, is door informatie te verstrekken en te weten proberen te komen met welke uitdagingen ze te maken kunnen krijgen. Lezers die tevreden zijn met de kennis die je in je blogs presenteert, kunnen je uiteindelijk belonen met hun e-mailadres of telefoonnummer. Op deze manier krijg je een waardevolle 'lead'.
Een voorbeeld voor leadgeneratie in het kort:
• Ik bezoek je website
• Ik zie een CTA met een aanbieding van een gratis webinar
• Ik druk op deze CTA en kom op een nieuwe pagina (de landingspagina) waar ik me aanmeld voor het webinar door persoonlijke informatie in te voeren zoals: mijn e-mailadres
• Ik ontvang een link naar het webinar.
Verwacht niet dat alle bezoekers leads worden. Maar hopelijk heeft je post zo'n goede indruk gemaakt dat de meeste mensen op een later moment in het winkeltraject terug zullen komen of zich je herinneren.
Beginnen met bloggen op je website
Naast het kunnen genereren van meer traffic door middel van SEO, levert een blog ook sterke content voor social media. Zonder een blog ontbreekt het je aan iets kennisintensiefs om op sociale media te promoten, heb je geen verkoopteam met je leads en heb je minder pagina's om CTA's op te plaatsen die alleen maar leads genereren. Helaas is bloggen meer dan een simpele post schrijven. Het is belangrijk dat elk bericht jouw bedrijf ondersteunt en dat je doelgroep de inhoud relevant en nuttig moet vinden. Je moet dus moeite in het project steken. Met goede posts die laten zien dat je het onderwerp begrijpt en waarmee je aantoont dat je bekend bent met de uitdagingen van je doelgroep, kom je een heel eind. Zowel zoekmachines als je doelgroep zullen je voor de inzet je belonen.
Voordat je begint met het schrijven van een blog, is het goed om te weten wat een goede blogpost eigenlijk is. Begin altijd met het beantwoorden van deze vragen over je aanstaande post: waarom zou iemand dit allemaal blijven lezen? Maar ook: waardoor komt het publiek terug? Een goede blogpost is interessant en leerzaam. Het moet de vragen van je lezer beantwoorden en helpen bij eventuele problemen die hij of zij heeft. Misschien nog wel belangrijker is dat je dit op een interessante en boeiende manier doet. Het is vaak niet genoeg om een oplossing voor een probleem te bedenken. Je moet een tastbare stapsgewijze uitleg geven die zowel compleet als vermakelijk is. Je inleiding moet de lezer nieuwsgierig genoeg maken om verder te willen lezen.
Hoe schrijf je een goede blogpost?
Natuurlijk geven we je graag een paar adviezen, daar is deze blog immers voor!
Begrijp je publiek
Houd bij het schrijven altijd de doelgroep in gedachten. Leer ze kennen en leer ze te begrijpen. Zo vergroot je de kans dat je schrijft in een tone-of-voice die hen raakt en dat ze jouw content relevant vinden. Dit is waar de persona van een koper in beeld komt. Als je er nog geen enkele hebt gemaakt, dan is het een goed startpunt om er een of meer voor te bereiden, zodat je je doelgroep beter kunt begrijpen. Wanneer je met je buyer persona werkt, komen er ook vaak ideeën naar voren, zodat je weet wat hen interesseert en met welke problemen ze te maken kunnen krijgen. Als je doelgroep bijvoorbeeld millennials is die hun eigen bedrijf willen starten, dan hoef je waarschijnlijk geen blogposts te schrijven over wat sociale media zijn en hoe je een account aanmaakt. Geef ze in plaats daarvan informatie over hoe ze hun benadering van sociale media kunnen aanpassen van een meer ontspannen en persoonlijke benadering naar een meer professionele en strategische benadering. Dat soort afstemming is wat je onderscheidt van het schrijven over generieke dingen tot dingen die je doelgroep echt wil en moet horen.
De blog aanpassen en juist instellen
Schrijf je je blog op je bedrijfswebsite? Of heb je daarvoor een aparte pagina aangemaakt? Je moet nadenken over thema, logo, kleuren en CTA's. Zijn andere van je berichten relevant om naar te linken? Houd je doelgroep en je boodschap in gedachten, zodat je de beste ervaring kunt creëren en verkeer naar je blog kunt blijven genereren. Als u een terugkerend thema op je bedrijfspagina hebt, dan is het misschien een goed idee om enkele van dezelfde elementen naar de blog te kopiëren, zodat bezoekers er niet aan twijfelen dat het nog steeds jouw bedrijf is dat ze bezoeken. Maar als je blog en andere bedrijfspagina's van elkaar wilt scheiden, dan zou het een goed idee zijn om bijvoorbeeld met nieuwe kleuren spelen. Houd bij het maken van je blog ook rekening met de bruikbaarheid. Heb je favoriete blogs? En weet je waarom? Is het 't lettertype, de opzet of het gebruik van afbeeldingen en koppen? Kijk om je heen, doe inspiratie op en maak een goede samenstelling die perfect bij je doel past.
Identificeer je eerste onderwerp
Voordat je zelf iets schrijft, moet je een onderwerp voor je bericht kiezen. Het onderwerp is in het begin misschien vrij algemeen, maar het kan je een goede richtlijn geven als je dingen moet vinden waar je over kunt schrijven. Ben je bijvoorbeeld een loodgieter, dan wil je misschien beginnen met te schrijven over lekkende kranen. Vervolgens kun je tijdens je onderzoek het onderwerp uitbreiden om te bespreken hoe je een lekkende kraan kunt repareren op basis van de verschillende oorzaken van een kraanlek. Misschien wil je niet meteen in een "how-to" -artikel schrijven voor je eerste blogbericht en dat is goed. Een optie is om eerst te schrijven over bijvoorbeeld moderne soorten kraanopstellingen.
Maak een werktitel
Nadat je het onderwerp van je blogpost hebt geïdentificeerd, dan is het volgende item de 'functietitel'. Hoewel de titel die je hier aan het begin schrijft niet per se de definitieve titel hoeft te zijn, is het goed om een startpunt voor je inhoud te hebben. De titel betekent dat je er ook voor zorgt dat je je aan de inhoud van het onderwerp houdt. Uiteindelijk is dat precies wat maakt dat de lezer op de blogpost gaat klikken. Stel dat je als functietitel kiest: "Hoe kies je een solide onderwerp voor je volgende blogbericht?" dat zou zeer toepasselijk zijn, niet? Het onderwerp kan in dit geval gewoon "bloggen" zijn en de functietitel bijvoorbeeld "Het proces van het kiezen van een onderwerp voor een blogpost". En de uiteindelijke titel: "Hoe kies je een solide onderwerp voor je volgende blogbericht?"
Zie je de ontwikkeling van onderwerp naar werktitel naar uiteindelijke titel? Hoewel de werktitel misschien niet de definitieve titel is, biedt deze nog steeds voldoende informatie zodat je je blogpost kunt richten op iets specifiekers dan een generiek, overweldigend onderwerp.
Schrijf een pakkende inleiding
De introductie moet spannend en informatief zijn. De lezer moet gegrepen worden en zin hebben om verder te lezen. Je kunt dit op verschillende manieren doen: vertel een verhaal of een grap, wees empathisch of grijp de lezer met een interessant feit of statistiek. Beschrijf vervolgens het doel van het bericht en leg uit hoe het een probleem zal oplossen waarmee de lezer mogelijk zit. Dit geeft de lezer een reden om verder te lezen en geeft hen inzicht in hoe het hen zal helpen hun werk of leven te verbeteren.
Organiseer je inhoud in een overzicht
Soms kunnen blogposts een overweldigende hoeveelheid informatie bevatten, zowel voor de lezer als de auteur. De truc is om de informatie zo te ordenen dat de lezer niet wordt geïntimideerd door de lengte of hoeveelheid inhoud. De organisatie kan verschillende vormen aannemen: subsecties, secties, lijsten, tips, wat het meest geschikt is. Maar het moet wel georganiseerd worden. Om een begin hiermee te maken, hoef je alleen maar je bericht te schetsen. Zo weet je - voordat je begint te schrijven - welke punten je wilt behandelen en in welke volgorde.
Schrijf je blogpost
De volgende stap - maar niet de laatste - is het daadwerkelijk schrijven van de inhoud. Nu je je overzicht of sjabloon hebt, ben je klaar om de onderwerpen in te vullen. Gebruik je overzicht als richtlijn en zorg ervoor dat je al je punten zo nodig kunt uitbreiden. Schrijf over wat je al weet en voer verder onderzoek uit om meer informatie, voorbeelden en gegevens te verzamelen om jouw punten te benadrukken. Zorg voor een juiste beschrijving bij het opnemen van externe bronnen. Als je merkt dat je moeite hebt om zinnen aan elkaar te breien, troost je: je bent niet de enige. Je 'flow' vinden kan een hele uitdaging zijn, maar gelukkig zijn er genoeg tools waarvan je gebruik kunt maken als je je schrijftechniek wilt verbeteren. Hier zijn een paar:
https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/11-tools-om-je-schrijf-skills-te-verbeteren
https://www.schrijfvis.nl/online-tools-voor-schrijvers/
https://www.ondernemersbelang.nl
Lees je bericht na
Je bent nog niet helemaal klaar, maar je bent er wel bijna! Het screeningsproces is een belangrijk onderdeel van bloggen dat je niet mag negeren. Het is altijd goed om meer ogen aan het werk te hebben. Vraag dan een collega die liefst grammaticaal sterk is om je blogpost door te lezen. Je kunt het bericht ook een paar dagen laten liggen en het op een ochtend lezen wanneer je fris en helder in je hoofd bent.
Zorg er ook voor dat je een visueel aantrekkelijke, relevante afbeelding voor je bericht kiest. Aangezien sociale media inhoud met afbeeldingen prominenter behandelen, zijn visuele elementen nu meer dan ooit verantwoordelijk voor het succes van je bloginhoud op die media. Het is zelfs aangetoond dat content met relevante afbeeldingen 94% meer views krijgt dan content zonder relevante afbeeldingen. Eerlijk is eerlijk: niemand houdt van een lelijke blogpost. En het zijn niet alleen afbeeldingen die een bericht visueel aantrekkelijk maken, het is ook de opmaak en organisatie van het bericht. In een goed opgemaakte en visueel aantrekkelijke blogpost worden kop- en subkoppen gebruikt om grote blokken tekst te splitsen. Ook zijn deze koppen consistent gestyled.
Schermafbeeldingen moeten ook altijd een vergelijkbare, gedefinieerde rand hebben. En die stijl moet van post tot post consistent blijven. Door deze consistentie te behouden, ziet jouw inhoud er professioneler uit en oogt het gemakkelijker en prettiger. Met "Tags", de specifieke trefwoorden die een bericht beschrijven, kunnen lezers naar meer inhoud in dezelfde categorie op je blog zoeken. Zie tags als 'onderwerpen' of 'categorieën' en kies 10 tot 20 tags die alle toponderwerpen vertegenwoordigen die je op je blog wilt behandelen. Houd je dan eraan.
Voeg aan het einde een call-to-action (CTA) in
Aan het einde van elke blogpost zou je een CTA moeten hebben die aangeeft wat je wilt dat de lezer daarna doet. Bijvoorbeeld "meld je aan voor de blog", "download een e-book", "meld je aan voor een webinar / evenement" of "lees een gerelateerd artikel". Een CTA is gunstig voor de marketeer. Je bezoekers lezen je blogpost, ze klikken op CTA en uiteindelijk genereer je een lead. En dat is precies de stroom die je elke keer wilt hebben. Een CTA is ook een waardevolle bron voor de persoon die je inhoud leest, dus gebruik je CTA's om meer inhoud aan te bieden die lijkt op het onderwerp van het bericht dat je bezoekers zojuist hebben gelezen. Meer weten over branding, websites en reclamemateriaal? Neem gerust contact met ons!