Het belang van een goed logo

Huisstijl
Door:
Abel Abels
leestijd:
4
minuten
14 juni 2022
Het belang van een goed logo ontwerp

Het belang van een goed logo ontwerp

Nadat je een merknaam hebt gekozen waar je tevreden mee bent en die voldoet aan alle eisen die aan een merknaam moeten worden gesteld, is het tijd om een logo te maken. Een logo is een groep letters en/of symbolen die op een consistente en unieke manier worden gebruikt om een bedrijf, product of dienst te identificeren. Het logo, dat vaak iets voor de merknaam komt, is het meest prominente en stabiele element van marketing, en moet zorgvuldig worden ontworpen om de branding van je product of dienst volledig weer te geven.

Heb je ooit een bekend merk gezien zonder logo? Nee? Dat komt omdat die er niet zijn. Een logo heeft een belangrijk effect op hoe je klanten jouw merk zullen waarnemen. Je wilt dus natuurlijk dat je logo uitmuntend is. Maar hoe bereik je dat?

Maak je geen zorgen! Deze handige gids leert je alles wat je moet weten om het perfecte logo voor je bedrijf te ontwerpen. Van het bepalen van de identiteit van je merk en het begrijpen wat een goed logo maakt, tot het maken van de juiste ontwerp keuzes en het navigeren door het design proces. Lees dus snel verder om meer te weten te komen over het belang van een goed logo.

Waaraan voldoet een goed logo?

Een goed logo is uniek, onmiddellijk herkenbaar, geeft de boodschap van je merk weer en zorgt ervoor dat je opvalt. Eeneffectief logo ziet er professioneel uit en geeft de persoonlijkheid van eenmerk duidelijk weer. Een goed logo moet ook werken op elke grootte en overal waar je je logo wilt gebruiken.

Een effectief logo:

  • is uniek en onderscheidend
  • is gedenkwaardig
  • werkt op elke grootte en overal
  • weerspiegelt je merkidentiteit
  • is tijdloos

Hier zijn wat algemene vragen die je jezelf kunt stellen tijdens het beoordelen van je keuze:

  • Kun je binnen 2 seconden zien wat het is? Zullen mensen onmiddellijk weten wat je bedrijf doet?
  • Is het simpel en gemakkelijk te herkennen? Zullen je klanten het gemakkelijk kunnen onthouden?
  • Is het universeel? Kan het worden toegepast op alle behoeften van je merk?
  • Is het tijdloos, of moet je over een paar jaar een nieuw ontwerp maken?
  • Is het uniek? Onderscheidt het je van je concurrenten?
  • Spreekt het je doelgroep aan?

Het is mag zonneklaar zijn dat de verwachtingen van je merk voor een logo heel anders zijn als je dameskleding verkoopt en een eenvoudig logo nodig hebt dat op textiel verwerkt moet worden, dan wanneer je een verfijnde drank produceert met een serieus etiket, of een ingewikkelde app die ontworpen is voor smartphones. Vergeet dus niet een stapje terug te doen en het grotere plaatje in ogenschouw te nemen wanneer je je logo ontwerpt. Je persoonlijke smaak is in dit geval minder belangrijk dan wat het beste werkt voor jouw merk.

Lettermerk, woordmerk, beeldmerk en andere vormen

Lettermerk logo's kunnen heel goed zijn voor het stroomlijnen van je bedrijfslogo, vooral als de merknaam nogal lang is of ingewikkeld is. Veel bedrijven kiezen ervoor om hun initialen te gebruiken, denk maar aan C&A, D&G of H&M. Deze monogrammen kunnen zeer geschikt zijn voor minimalistische logo's, maar vergeet niet dat ze minder goed kunnen uitdrukken waar je bedrijf voor staat.

Woordmerken zijn een heel simpele manier om je bedrijfsnaam als logo te gebruiken. De persoonlijkheid en herkenningswaarde van dergelijke logo’s heeft voornamelijk te maken met typografie - Denk maar eens aan het woordmerk logo voor Coca-Cola. Als je een fantastische naam voor je merk hebt, kan dit de juiste manier zijn om die op de voorgrond te plaatsen.

Logo van Coca Cola in zwart wit

Beeldmerken (of logo symbolen)

Beeldmerken of logo symbolen zijn eigenlijk het eerste waar men aan denkt als we het woord "logo" horen. Het zijn iconen die gemakkelijk herkenbaar zijn en je merk vertegenwoordigen met een beeld. Je kunt iets simplistisch of complex uitkiezen, maar zorg ervoor dat je een symbool gebruikt dat een bijzondere band met je merk creëert. Vaak worden deze gecombineerd met een woordmerk (zodat klanten je naam kennen... tenminste totdat je op hetzelfde niveau bent als Apple in termen van merkherkenning).

Logo van apple op de bedrijfspand

Abstracte logo's

In plaats van een herkenbaar symbool, zijn abstracte logo merken geometrische vormen die niet direct een verband leggen met een bestaand beeld, maar een volledig nieuw concept creëren voor je merk. Een abstract logo merk vat je bedrijf samen in een symbool dat helemaal uniek voor jou is. Het logo van Nike laat zien hoe eigentijds een abstract symbool eruit kan zien, terwijl het tegelijkertijd veel karakter heeft. Als je wilt dat jouw abstracte logo een bepaalde ambiance of apart gevoel oproept, zoek dan naar de betekenissen van verschillende geometrische logo vormen.

Mascottes

Mascotte logo's zijn een vrolijke manier om een unieke identiteit aan je merk te geven. Het zijn vaak kleurrijke, cartoon-achtige karakters die je bedrijf vertegenwoordigen op een familiaire en toegankelijke wijze, zoals de vrolijke cheetah van het merk Cheeto’s.

Combinatie logo’s

Een combinatie merk doet exact wat je zou denken: het combineert een symbool met een woordmerk om een gemakkelijk herkenbaar logo te creëren. De merknaam wordt dan of naast het symbool geplaatst, of het wordt geïntegreerd in het grafisch element, zoals Pepsi demonstreert met hun cirkelvormig blauw-rood-wit symbool. Mensen zullen beide elementen associëren met je merk, waardoor je ze beide alleen of samen kunt gebruiken.

Embleem logo’s

Net als combinatie merken zijn emblemen logo's ook vaak een combinatie van woord- en beeldelementen. Ze bestaan meestal uit tekst geïntegreerd in een symbool of pictogram, zoals badges of zegels. Het Rockwell Lighthouse embleem laat zien hoe deze traditionele vormen je een zeer old-school en klassieke uitstraling kunnen geven.

Kleurgebruik en lettertype

Kleuren kunnen een heleboel verschillende betekenissen hebben. De psychologie achter kleur is gecompliceerd, maar in kort gezegd komt het er op neer dat kleuren bepaalde emoties en ideeën oproepen die eraan verbonden zijn. Om meer te leren over kleur theorie kun je het beste een diepgaande gids over logo kleuren en hun betekenissen te controleren. Natuurlijk hoef je het niet bij een monochroom logo met slechts één enkele kleur te houden, maar kun je verschillende kleuren van het logo combineren om een compleet kleur verhaal van je merk te vertellen. Om kleuren te kiezen die elkaar goed aanvullen, kun je een kijkje nemen op een kleurenwiel voor complementaire kleuren.

Ga bij het kiezen van een lettertype voor een stijl die je logo aanvult en completeert. Er zijn 4 basistypes lettertypes waarmee je kunt werken om je logo een unieke look te geven: Serif, Sans-Serif, Script en Display lettertypes.

Serif-lettertypes kunnen uw logo een klassieke en hoogwaardige uitstraling geven. Serifs zijn de kleine streepjes aan het eind van letters, waardoor ze er een beetje conservatief uitzien. Ze zijn zeer veelzijdig en passen bij elk soort ontwerp, maar doen het vooral goed bij elegante of klassieke ontwerpen.

Lees onze blog over Zo kies jij de juiste kleur voor je merk of bedrijf om te hoe jij dat kan doen!

Sans Serif lettertypes

Schreefloze lettertypes zijn perfect voor een eigentijdse en strakke look. Ze hebben niet de kleine streepjes of voetjes die schreef lettertypes wel hebben, waardoor ze er heel strak en eenvoudig uitzien.

Script-lettertypes

Script lettertypes doen denken aan handschrift. Er is een enorme variatie beschikbaar van elegante kalligrafische fonts tot relaxte en sobere script. Gebruik ze om je logo een meer individuele uitstraling te geven.

Weergave-lettertypes

Display fonts zijn decoratieve fonts die vrij ornamenteel zijn en meteen opvallen.

Je typografie kan er tevens sprekend uitzien als je verschillende logo lettertypes met elkaar combineert.

Waarom is een goed logo-ontwerp belangrijk voor je bedrijf?

Een slim en uniek logo ontwerp betekent ook dat het imago zich zal onderscheiden van de rest van de concurrenten op de markt. Veel merken slagen er niet in een merkidentiteit op te bouwen vanwege het gebrek aan een indrukwekkend logo. Zorg er dus voor dat jouw logo geen imitatie is van bekende merken of van de logo's van je concurrenten. Je moet proberen iets te creëren dat anders is dan de logo's in je branche.

Uniekheid houdt in dat een logo ontworpen moet worden volgens een nieuw concept dat nog niet eerder door iemand is gebruikt. Het is duidelijk dat het concept aantrekkelijk is voor de kijkers, omdat zij het ontwerp-idee voor de eerste keer zien en niemand anders het in de toekomst zal kopiëren, ook niet vanwege copyright-kwesties. Dit betekent dat een uniek logo ontwerp nog decennialang behouden zal blijven.

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis scan

Meer uit je website halen?

Laat je website gratis beoordelen door een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.