Veel bedrijven en ondernemers hebben een website of willen een website (laten) bouwen. Ze weten wel dat een website handig is en hebben ergens ook wel wat ideeën over hoe het er uit moeten zien. Wat ze willen bereiken weten ze (nog) niet precies. Dat is natuurlijk hartstikke goed, maar zomaar een website bouwen gaat je waarschijnlijk niet het gewenste resultaat opleveren. Je moet ook kijken naar het doel van een website. Dit zou het startpunt van een professionele website moeten zijn. Ga de diepte in en bepaal wat je wil bereiken met jouw website. Je mag hier ook gerust de tijd voor nemen, graag zelfs. Wie ben jij, wat zijn de kernwaarden van je bedrijf en waar kun je mee helpen. Die vragen moet je website hoe dan ook beantwoorden. Het doel van een website zou het eerste moeten zijn waar je aan denkt!
Het doel van jouw website
Dat het belangrijk is om een duidelijk doel van je website voor ogen te hebben is al wel duidelijk uit de inleiding. Maar hoe doe je dat dan? Het eerste waar je aan moet denken is een inkopper, maar daardoor niet minder belangrijk; zorg dat het SMART geformuleerd is. Maak je doel concreet en specifiek. In de basis zijn er een aantal doelen denkbaar met een website. Uiteraard zijn er heel veel meer verschillende doelen, maar het valt altijd in één van de volgende vijf categorieën. Dit zijn informeren, verkopen, leads genereren, branding/merkbeleving creëren of het aanbieden van een service. Dit is absoluut nog geen specifiek doel, maar door een van deze vijf te kiezen heb je al een richting bepaald. Op deze manier is het opzetten van een website en het maken van keuzes die daarbij horen veel makkelijker.
Kan ik ook meerdere doelen kiezen?
Bij het zien van die vijf doelen denk je misschien, meerdere vind ik interessant. Dat is helemaal niet zo gek, en hoeft ook geen probleem te zijn. Toch is het belangrijk om één hoofddoel te kiezen. Daarnaast kun je dan nog secundaire doelen formuleren. Dit moeten er echter niet te veel zijn, want dan maak je de kans op succes alleen maar kleiner.
Jouw doel bepalen
Hoe bepaal je dan jouw doel? Dat is natuurlijk een belangrijke vraag. Voor veel mensen is dit namelijk best een lastige opgave. Doelstellingen komen ook niet zomaar uit de lucht vallen, het moet wel ergens op gebaseerd zijn. In principe zijn de doelstellingen van je website een verlengde van de doelstellingen van je bedrijf als geheel. Dat is dus ook een goed punt om te starten. Op basis hiervan kun je vervolgens een hoofddoel formuleren. Daarnaast kun je dan nog subdoelen bepalen. Kies er echter nooit meer dan 5. Dat is dus een hoofddoel en maximaal 4 subdoelen. Ga niet al die doelen op één pagina zetten, want dat is veel te veel. Voor elk apart doel zou je eigenlijk het liefst een aparte pagina moeten hebben. Een voorbeeld van doelen voor een website kan dan zijn.
Hoofddoel: 50 nieuwe klanten binnenhalen en minimaal 40.000 euro omzet
Subdoel 1: 1000 bezoekers per maand op mijn website
Subdoel 2: 20 aanvragen voor een offerte
Subdoel 3: 3 klanten per maand die komen vanaf mijn website
Subdoel 4: top 5 posities halen op de voor mijn bedrijf belangrijkste zoekwoorden
Hierbij kun je dan ook nog bijkomende acties formuleren, die je naast het bouwen van je website moet uitvoeren om je doelen te behalen. Dit kan bijvoorbeeld het schrijven van blogs zijn, of het opzetten van een social media profiel.
Jouw website (laten) bouwen op basis van je doelstellingen
Het doel van jouw website is dus de eerste stap en bepaald zowel het uiterlijk als de inhoud van jouw website. Je weet op basis van je doelen welke onderdelen belangrijk zijn en welke informatie hoe dan ook duidelijk moet worden gedeeld. Is klantenservice een belangrijk doel van je website? Dan moet je zorgen dat je goed en makkelijk bereikbaar bent. Voeg ook een FAQ toe en zorg ervoor dat zoveel mogelijk informatie vindbaar is zonder hulp van een medewerker. Is verkopen het doel van jouw website? Zorg er dan voor dat dit proces makkelijk verloopt. Producten in het winkelwagentje leggen moet snel en handig zijn, gegevens invullen ook en het afrekenen moet ook geen problemen opleveren. Zo geldt dat je voor elk doel belangrijke zaken van je website prioriteit kunt geven.
Meet je resultaten
Heb je een goed doel weten te formuleren en is het ook gelukt om je website op basis van dit doel te bouwen? Super, dan kun je nu van start. Dat betekent natuurlijk niet dat je er al bent en de website nu vanzelf doet wat jij wil. Je kunt continu bijsturen op basis van analyses. Deze analyses maak je met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics. Je kunt hiermee de resultaten van je website op veel gebieden in kaart brengen. Dit kost wel wat tijd, dus zorg ervoor dat je dit inplant en het ook echt serieus neemt.
Een planning is heel belangrijk, maar je kunt niet alles rondom een website plannen. Veel van de acties worden namelijk bepaald door de resultaten, en die weet je niet vooraf. Ga ook niet te snel of te vaak aanpassen. Zorg ervoor dat je metingen betrouwbaar zijn. Dat betekent ook dat dingen aanpassen omdat uit Google Analytics blijkt dat iets één week niet goed is gegaan, niet zo slim is. Neem de tijd en trek je conclusies op de lange termijn. Je weet als het goed is wat je wil bereiken, dus daar je op basis van je analyses op bijsturen.
Stel KPI’s op
Een goede manier om te kijken waar je staat met je website en wat er eventueel moet worden aangepast is het gebruik maken van KPI’s. Dit staat voor Key Performance Indicators. Op basis van KPI’s kun je kijken wat er in de gaten moet worden gehouden en of je wel of niet op de goede weg bent. Voorbeelden van een KPI zijn bijvoorbeeld het aantal (unieke) bezoekers op een pagina, een gemiddelde tijd op een pagina of een conversieratio. Met de KPI’s in je achterhoofd kun je bijvoorbeeld maandelijks kijken wat er goed gaat, en wat nog wat extra aandacht vraagt.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan gerust contact met ons op.