Statisch, Dynamisch of Interactief?
Er zijn grofweg drie hoofdcategorieën te onderscheiden als het gaat om websites: statische, dynamische en interactieve websites. De categorie waartoe jouw website behoort, hangt af van de frequentie waarmee de content verandert en de wijze waarop er interactie is met bezoekers.
Statische Websites
Bij statische websites verandert de inhoud zelden. De content wordt niet door gebruikers gegenereerd en deze sites zijn voornamelijk informatief van aard, bedoeld voor eenrichtingscommunicatie. Een voorbeeld is een website voor bedrijfspromotie, die overwegend statische bedrijfsinformatie biedt en weinig tot geen interactie met bezoekers heeft.
Dynamische Websites
De content van dynamische websites wordt regelmatig bijgewerkt. Hoewel sommigen misschien denken aan sites met veel visuele bewegingen, beperk ik me hier tot websites waar de inhoud vaak verandert, zoals nieuwswebsites. Dynamische sites kunnen interactief zijn, maar dat is geen vereiste.
Interactieve Websites
Deze websites focussen op interactie met de bezoeker. Forums zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Zonder bezoekers en hun interactie zou zo'n site niet kunnen bestaan. Een nieuwswebsite kan wel veel nieuwe content hebben, maar dit impliceert niet per se interactie. De belangrijkste vorm van interactie op zulke sites is de mogelijkheid voor bezoekers om op artikelen te reageren.
Welke verschillende soorten websites bestaan er?
Je wilt graag met een eigen website van start gaan, maar dat is eenvoudiger dan het klinkt. Welk soort website wil je? Je kunt de soorten websites in grofweg tien verschillende types onderverdelen. Afhankelijk van het doel van je site, wat je ermee wilt bereiken en wie je als bezoeker wilt aantrekken, zal je een bepaalde soort website kiezen.
De verschillende soorten websites waaruit je kunt kiezen zijn de volgende:
Al deze verschillende soorten websites worden hieronder in detail toegelicht. Zo kun jij exact beslissen welk type site je voor jezelf wilt.
Hou er rekening mee, soms kan een combinatie van verschillende soorten websites ook meer bezoekers aantrekken. Een blog in combinatie met een webshop kan bijvoorbeeld zowel informatief als commercieel zijn van insteek. Een nieuws en media website kan ook een forum bevatten om lezers met elkaar in contact te brengen. Jouw ambitie zal uiteindelijk bepalen welke website, of combinatie van verschillende soorten websites er best geschikt is voor jou!
Blog website
Blogs zijn ontzettend populair. Er zijn blogs van particuliere personen die schrijven over hun hobby, passie of gewoon hun dagelijkse leven. Deze worden eerder als persoonlijke blogs gecatalogiseerd. Bij een blog worden op regelmatige basis nieuwe artikelen, blog posts genoemd, geschreven en staat vaak de datum van publicatie vermeld op de pagina.
Daarnaast zijn er ook eerder commerciële blogs die vaak door bedrijven zijn opgemaakt. De opsteller van deze blogs spitst zich op één thema toe met als bedoeling de lezer te informeren én tot een aankoop of handelen te laten overgaan. Deze blogs worden regelmatig door een copywriter geschreven. Het verhoogt ook het bezoekersaantal op een commerciële website, wat ook ten goede komt in de rankings van zoekmachines.
Voorbeeld: www.degroenemeisjes.nl
Lees hier meer: 10 tips om aantrekkelijke blogs te schrijven voor jouw informatieve website
Zakelijk website
Zakelijke websites zijn perfect geschikt voor zelfstandige ondernemers of bedrijven. Dit type websites zijn ideaal voor bijvoorbeeld restaurants, advocaten, houtbewerkers, autogarages, b2b bedrijven. Ze informeren in een paar pagina's waar het bedrijf voor staat, wat ze bieden aan hun klanten, de locatie en hoe je contact met het bedrijf of ondernemer kunt opnemen. Regelmatig wordt ook een webshop of een blog gekoppeld aan een zakelijke website.
De opmaak bestaat over het algemeen uit vier tot vijf pagina's met de volgende opbouw:
- Home
- Over ons
- Menu/Diensten/specialisatie...
- Foto's
- Contact
Elke pagina heeft een eigen meta titel en meta beschrijving, bevat een aantal kernwoorden voor zoekmachines en bestaat uit ongeveer 300 woorden. Perfect geschreven voor SEO zodat klanten makkelijk en snel alle nodige informatie terugvinden.
Voorbeeld: www.debakkersvanoost.nl
Lees hier meer: Wat kan een zakelijke website jouw bedrijf opleveren?!
E-commerce / webshop
Webshop of E-commerce websites bieden handelswaar aan hun klanten. Dit kan fysiek of digitaal zijn. Downloadbare producten zoals documenten, cursussen, filmpjes, etc. maar uiteraard ook kledij, tickets, feestartikelen... Vandaag kun je zo ongeveer alles bestellen vanachter je computer via deze webshops.
Sommige ondernemingen hebben ook fysieke winkels, anderen zijn puur online. Wil je graag een E-commerce onderneming beginnen, dan kan je kiezen voor je eigen websites met eigen foto's, betaalsysteem, etc. of je kunt een winkel openen op een bestaand commercieel platform zoals Etsy.com of Bol.com.
Voorbeeld: www.denotenshop.nl
Directory website
Een directory website rekent op de inhoud van andere websites en bedrijven om hun eigen website te vullen. Dit type website bundelt andere sites op per thema's om het de bezoeker makkelijk te maken exact te vinden wat hij zoekt. Je kunt directory websites een soort indexpagina noemen.
Directory websites verdienen inkomsten door het plaatsen van banners, gerichte reclame of met behulp van partnerlinks. Soms zien ze er echt uit als een telefoonboek met lange lijsten, andere directory websites werken met een zoekfunctie en filteren zoal informatie.
Voorbeeld: www.vliegtickets.nl
Informatieve website / affiliate website
Informatieve websites willen, zoals de naam het zelf zegt, informeren. Ze zijn gespecialiseerd in één thema en willen geïnteresseerden hierover alles vertellen. Vaak zijn ze geschreven vanuit een eigen interesse of hobby en hebben ze geen commercieel oogpunt.
Toch kan een informatieve website ook werken met affiliate links of betaalde partnerschappen hebben met bedrijven binnen hetzelfde thema als de informatieve website. Ook reclameboodschappen en banners kunnen voor extra inkomen zorgen. Steeds vaker koppelen E-commerce websites een blog of informatief luik aan hun site. Hiermee hopen ze mensen aan te trekken die informatie opzoeken omtrent een onderwerp, en hun interesse te prikkelen om tot aankoop over te gaan.
Voorbeeld: www.allesoverlabradors.nl
Lees hier een uitgebreide blog over Informatieve websites
Entertainment
Op een entertainment website vind je leuke artikels, filmpjes of foto's van dieren, bekende mensen, dagelijkse nieuwtjes etc. De meest bekende entertainment website is waarschijnlijk YouTube. Ook websites van televisiezenders of streamingdiensten worden als entertainment websites beschouwd.
Je eigen entertainment website opstarten is op zich mogelijk, maar hou rekening met de arbeidsintensiviteit als je zelf al je content wil voorzien. Websites als YouTube hebben een formule ontwikkeld waarbij andere gebruikers de website vullen met interessante inhoud. Een interessant model.
Voorbeeld: www.eurosport.nl
Nieuws en media website
Nieuws en media kan ludiek en informerend zijn zoals powned.tv of een eerder serieuze toon hebben zoals nrc.nl. Nieuws en media sites kunnen gekoppeld zijn aan een bestaande televisiezender, radiozender of krant. Er zijn echter ook nieuws en media websites die puur online bestaan en verder geen andere kanalen hebben om hun informatie over te brengen.
Media en nieuwswebsites die puur online bestaan kunnen ook op verschillende manieren opereren. Zo zijn er sites die artikelen bundelen en weergeven van andere nieuwskanalen. Je krijgt een krantenkop te zien met een foto, en voor het effectieve nieuwsartikel wordt je doorgestuurd naar de initiële website waarop het artikel werd geplaatst. Deze sites zetten tussen hun nieuwsartikelen ook vaak reclameboodschappen of advertorials. Maar er zijn uiteraard ook websites die enkel online opereren en al hun eigen artikelen schrijven.
Voorbeeld: www.showkick.nl
Educatief
Educatieve websites zijn nog net iets anders dan informerende sites. Beiden delen informatie over een bepaald onderwerp met de bedoeling de lezer kennis te verschaffen. Bij de educatieve website ligt echt een nadruk op een eerder onderwijzend karakter.
Dit kan gaan van platformen waarop je skills kunt leren. Dit soort websites bieden vaak een platform waarbij leerling en leraar mekaar kunnen vinden. Als eigenaar van de website hoef je zelf niet per se aan de slag met het schrijven van cursussen of het maken van educatieve filmpjes. Ondernemers die van thuis uit een centje willen bijverdienen kunnen op deze educatieve platformen hun diensten aanbieden, hetzij via een live cursus via webcam, hetzij via een downloadbare cursus, geschreven, met filmpjes of foto's.
Er bestaan ook honderden educatieve websites voor kinderen en studenten waarbij leerstof kan worden ingeoefend. Bij dit soort sites worden er banners met reclameboodschappen geplaatst. Let wel op, bepaalde regelgeving laat niet toe om heel direct reclameboodschappen voor kinderen te plaatsen op websites voor kinderen.
Voorbeeld: www.tafelsoefenen.nl
Online forums
Een forum kan een website op zich zijn, met heel uiteenlopende thema's of binnen één bepaald onderwerp of niche. Het is een website waarbij per onderwerp een draadje of thread wordt aangemaakt. Iemand geeft een titel aan een bepaald onderwerp dat ze willen bespreken en in een soort berichten stijl kan iedereen die aangemeld is deelnemen aan het gesprek.
Een forum kan ook gekoppeld worden aan andere types van websites. Het voordeel van een forum is dat je engagement creëert bij je bezoekers. Ze zullen vaker terugkomen naar je website omdat ze bijvoorbeeld een vraag hebben gesteld en hierop de verschillende antwoorden willen lezen. Of ze zijn verwikkeld in een uitwisseling van gedachten over hun hobby en willen regelmatig updates lezen.
Voorbeeld: www.beursonline.nl/Forum/
Portfolio websites
Een website als portfolio is een interessante tool voor ondernemers binnen specifieke activiteiten. Je wilt graag je talent of stijl of kennis tonen aan je klanten, want er bestaat geen exact prototype of product dat je aanbiedt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een architect, fotograaf, kunstschilder, toegepast ingenieur, consultant etc.
Elk stuk dat je maakt, of ontwerpt is uniek. Het kan op maat van de klant worden ontwikkeld zoals machineparken samengesteld door ingenieurs, of binnenhuisarchitectuur. Het kan ook abstracter zijn dan dat zoals bijvoorbeeld de projecten waaraan je als consultant hebt gewerkt, bijvoorbeeld: "optimalisatie van klantentevredenheid bij bedrijf X".
Het kan ook tonen wie jij bent als creatieve geest en wat mensen van jou kunnen verwachten als je voor hen werkt, zoals bijvoorbeeld een fotograaf of model of handelaar in antiek en unieke stukken. Met een portfolio toon jij aan de wereld wie je bent, je klanten kunnen met jou in zee gaan omdat ze jouw stijl, uiterlijk of smaak of denkwijze interessant vinden.
Voorbeeld: www.emiellopsfotografie.nl/
10 Tips voor een succesvol kunst portfolio website
De conclusie?
Wat voor website je maakt zal dus compleet afhangen van het type informatie of boodschap die jij wilt overbrengen aan je bezoekers. Als je een platform wilt voorzien, jezelf wilt aanprijzen of producten verkopen. Deze zaken spelen allemaal mee in het beslissingsproces. Voor een optimaal bezoekersaantal en SEO rankings is een combinatie van verschillende soorten websites onder één dak erg interessant, als dat bij jouw business past natuurlijk!